Jumalalle rakas!

Käyttäjän Marjut Rantala kuva
To, 28.11.2019 -- Marjut Rantala

Joh. 3:15   ” Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.”

Tähän kiteytyy Jumalan voimakas rakkaus ja sitoutuminen meitä kohtaan! Mutta kuinka monesti vain soljumme päivästä toiseen, ilman enempiä miettimisiä ja pidämme tätä itsestään selvänä, ajattelematta. Mutta jos nyt pysähdymme tämän äärelle ja katsomme mitä Jumalan sana, Raamattu kertoo Jumalan rakkaudesta meitä ihmisiä kohtaan, on meillä kaikki syy rakastaa Häntä takaisin ja olla kiitollisia.

1.Joh. 4:7-10   ”Rakkaat ystävät, rakastakaamme toisiamme, sillä rakkaus on Jumalasta. Jokainen, joka rakastaa, on syntynyt Jumalasta ja tuntee Jumalan.  Joka ei rakasta, ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus. Juuri siinä Jumalan rakkaus ilmestyi meidän keskuuteemme, että hän lähetti ainoan Poikansa maailmaan, antamaan meille elämän. Siinä on rakkaus — ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.”

Jumala rakastaa meitä ylenpalttisesti loppumattomalla rakkaudellaan Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa! Mikä lahja! Mikä armo!

Tämä kuitenkin laittaa pohtimaan myös sitä, että miten suhtaudun lähimmäiseeni? Rakastanko häntä pyyteettömästi kaikkine heikkouksineen ja vikoineen vai tuleeko kenties välillemme esteeksi ”ne” jutut...? Odotanko sittenkin, että Jeesukseen uskovana hänen tulee olla ”täydellinen”…? Hmm, entä minä? Olenko minä täydellinen ja rakastettava?

Maailma muuttuu ympärillämme kovaa vauhtia ja se on laittanut varmasti meistä monien näkemykset ja mielipiteet ahtaalle. Veikkaanpa, että se ei voi olla myöskään täysin vaikuttamatta meihin, niin raadolliselta kuin se kuulostaakin. Lähes joka päivä saamme lukea uutisista vanhusten, lasten ja nuorten pahoinvoinnista, heitteille jätöstä tai heihin kohdistuvasta täydellisestä piittaamattomuudesta! Yksinäisyys ja masennus on lisääntynyt. Saatamme kokea jopa jonkinlaista lamaannusta tämän kaiken edessä. Jokainen kun meistä tarvitsee ystäviä ja rakkautta. Ilman sitä ihminen menehtyy. Lähimmäisenrakkaus - mihin se on kadonnut? Vai onko sittenkään?

Meidän on todella aika kääntyä rakastavan Jumalan puoleen ja rukoilla. Hän kuulee lapsiaan ja vastaa meille rakkaudessaan ja armossaan! Kun annamme Hänen rakkautensa vaikuttaa meissä, se välittyy meistä myös eteenpäin. Käännytään pois itsekkyydestä ja annetaan aikaamme ja rakkauttamme niille, jotka sitä tarvitsevat.  

Room 12:1-2   ”Jumalan armahtavaan laupeuteen vedoten kehotan teitä, veljet: Antakaa koko elämänne pyhäksi ja eläväksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Näin te palvelette Jumalaa järjellisellä tavalla. Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä.”

 

Jokainen ON Jumalalle rakas!

 

Marjut Rantala